• ۰۷۱-۹۱۳۰۰۳۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)

موتورهای جستجو دارای دو عملکرد اصلی هستند: خزیدن (crawling) و نمایه سازی (indexing)، همچنین به کاربران لیستی رتبه بندی شده از مرتبط ترین نتایج را نشان می دهد.

خزیدن و نمایه سازی


شبکه جهانی وب را به عنوان یک شبکه از ایستگاه‌ها در سیستم مترو شهری بزرگ تصور کنید.

هر ایستگاه یک سند منحصر به فرد (معمولا یک صفحه وب، اما گاهی اوقات یک فایل PDF، JPG، یا فایل های دیگر) است. موتورهای جستجو نیاز به یک راه برای «خزیدن» در کل شهر و پیدا کردن تمام ایستگاه‌های در طول راه را دارند، به همین جهت آنها از بهترین مسیر موجود یعنی پیوندها (Links) استفاده میکنند.

ساختار پیوندی وب برای اتصال تمامی صفحات به کار میرود.

پیوندها به رباط های خودکار موتورهای جستجو که «خزنده» و یا «عنکبوت» نامیده میشوند اجازه میدهد که به میلیاردها اسناد پیوسته در وب دسترسی پیدا کنند.

هنگامی که موتورها این صفحات را پیدا میکنند، آنها را کد گشایی میکنند و قطعات انتخاب شده از آنها را در پایگاه داده های عظیم ذخیره میکنند، تا بعدا در زمانی که برای یک پرس و جو جستجو مورد نیاز است آن را بازیابی کنند. موتوهای جستجو برای نگهداری بیلیون ها صفحه که در کسری از ثانیه میتوانند در دسترس قرار گیرند، در تمام دنیا دیتاستر هایی را بنا کرده اند.

این امکانات ذخیره سازی عظیم هزاران ماشین محاسباتی دارند که مقدار زیادی از اطلاعات به سرعت میتوانند پردازش کنند. هنگامی که شخصی یک جستجو در هر یک از موتورهای جستجو اصلی انجام میدهد، خواستار نتایج آنی است؛ حتی یک یا دو ثانیه تاخیر می تواند باعث نارضایتی شود، بنابراین موتورهای جستجو برای ارائه سریعترین پاسخ، تلاش فراوانی می کنند.

ارائه پاسخ


موتورهای جستجو ماشین های پاسخگو هستند. هنگامی که شخصی یک جستجوی آنلاین انجام میدهد، موتور جستجو در میلیاردها سند جستجو می کند و دو کار انجام میدهند: اول، تنها نتایجی که مربوط یا مفید برای پرس و جو فرد جستجوگر هستند را باز می گردانند؛ دوم، نتایج را با توجه به محبوبیت وب سایت هایی که آن اطلاعات را ارائه میکنند رتبه بندی میکند. ارتباط و محبوبیت چیزی است که فرآیند بهینه‌سازی موتورهای جستجو سعی دارند روی آن تاثیر بگذارند.

چگونه موتورهای جستجو ارتباط و محبوبیت پیوندها را مشخص میکنند؟

برای موتور جستجو، ارتباط پیدا کردن یک صفحه با کلمات مناسب معنا میشود. در روزهای اولیه وب، موتورهای جستجو از این مرحله پا را فراتر نمی گذاشتند، و نتایج جستجو دارای ارزش محدودی بودند. در طول سالها، مهندسان هوشمند راه های بهتری برای مطابقت نتایج با پرس و جوهای جستجوگران ابداع کرده اند. امروز، صدها عامل ارتباط را تحت تاثیر قرار میدهند.

موتورهای جستجو معمولا فرض میکنند که یک سایت، صفحه، و یا سند محبوب تر، اطلاعات با ارزش تری باید در آن موجود باشد. این فرض از نظر رضایت کاربران از نتایج جستجو نسبتا موفق بوده است.

محبوبیت و ارتباط به صورت دستی مشخص نمیشود. در عوض، موتورهای جستجو از معادلات ریاضی (الگوریتم) برای مرتب کردن گندم از کاه (ارتباط)، و سپس برای رتبه بندی گندم به منظور کیفیت (محبوبیت) استفاده میکنند.

چگونه میتوانم به مقداری موفقیت برسم؟


الگوریتم های پیچیده موتورهای جستجو غیر قابل نفوذ به نظر می رسد. در واقع، موتورهای خود بینش کمی درباره نحوه دستیابی به نتایج بهتر و یا جلب ترافیک بیشتر را ارائه می کنند. آنچه به ما در مورد بهینه سازی ارائه میکنند و بهترین شیوه‌ها در زیر شرح داده شده است:

معلومات سئو برگرفته از دستورالعمل های گوگل وب مستر

گوگل موارد زیر را برای رتبه بهتر در موتور جستجوی خود توصیه میکند:

صفحات را در درجه اول برای کاربران ایجاد کنید، نه برای موتورهای جستجو. کاربران را فریب ندهید یا محتوای متفاوتی به موتورهای جستجو نسبت به آنچه به کاربران نمایش میدهید ارائه ندهید، این عمل معمولا به عنوان کلاکینگ (cloaking) شناخته میشود.

سایت با سلسله مراتب و پیوندهای متنی روشن ایجاد کنید. هر صفحه باید حداقل شامل یک پیوند متنی استاتیک قابل دسترس باشد.

سایتی غنی از اطلاعات و مفید ایجاد کنید و صفحاتی را بنویسید که به وضوح و با دقت محتوای شما را توصیف می کنند. اطمینان حاصل کنید که عناصرو ویژگی‌های ALT توصیفی و دقیق هستند.

از کلمات کلیدی برای ایجاد URLهای توصیفی و انسان پسند (human-friendly) استفاده کنید. یک نسخه از یک URL برای رسیدن به یک سند ارائه کنید، از تغییر مسیرهای 301 یا rel="canonical" برای رسیدگی به محتوای تکرار استفاده کنید.

دستورالعمل های سئو برگرفته شده از آموزش های بینگ وب مستر

مهندسان بینگ مایکروسافت توصیه زیر را به رتبه بهتری در موتور جستجوی خود پیشنهاد میکنند:

اطمینان جاصل کنید ساختار URL شفاف و شامل کلمات کلیدی غنی باشد.

اطمینان حاصل کنید که محتوا در در داخل رسانه های غنی (ادوبی فلش پلیر، جاوا اسکریپت، ایجکس) خاک نشده باشد و بررسی کنید که رسانه های غنی پیوندها را از خزنده پنهان نمیکند.

محتوای غنی از کلمات کلیدی ایجاد کنید و کلمات کلیدی را با آنچه که کاربران معمولا جستجو میکنند تطبیق دهید. در وب سایت، به طور منظم محتوای جدید منتشر کنید.

متنی که میخواهید فهرست شود را در داخل تصویر قرار ندهید. به عنوان مثال، اگر شما می خواهید نام شرکت و یا آدرس خود را نمایه شود، مطمئن شوید که آن را در داخل آرم شرکت نمایش داده نمیدهید.


iceberg

نکاتی که گفته شد مانند قله توده یخ شناوری است و نکات بسیار دیگری نیز وجود دارد. اما نترسید و تحقیقات انجام شده در سراسر وب توسط بازاریاب های جستجو را دنبال کنید و یا خودتان دست به آزمایش بزنید!

در مقالات آتی سعی خواهیم کرد تا با جمع آوری تحقیقات موجود درباره بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) بینش بیشتری از نحوه انجام بهینه سازی سایت برای موتورهای را ارائه کنیم. باید به این نکته توجه کرد که موتورهای جستجو همواره در حال بروز رسانی الگوریتم های خود هستند،‌ به همین دلیل باید بررسی و تحقیق پیرامون بهینه سازی سایت را به صورت مستمر انجام داد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *