• ۰۷۱-۹۱۳۰۰۳۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)

برای موتورهای جستجو، لینک ها در نقش خیابان های بین صفحات هستند. موتورهای جستجو با استفاده از تجزیه و تحلیل لینک های پیشرفته درمی یابند که صفحات چگونه با هم در ارتباط هستند.

لینک ها همه چیز در سئو نیست اما جستجوی حرفه ای بخش بزرگی از الگوریتم های موتورهای جستجو را به عوامل مرتبط با لینک در نظر می گیرند. موتورهای جستجو از طریق لینک ها، علاوه بر تجزیه و تحلیل محبوبیت صفحات و وب سایت ها بر اساس تعداد و محبوبیت پیوندهای بین صفحات، می تواند معیارهایی مانند اعتماد، اعتبار و اسپم را نیز مورد بررسی قرار دهند. مثلا سایت های قابل اعتماد تمایل به ارتباط با سایت های معتبر دارند درحالی که سایت هایی با محتوای اسپم، لینک کمتری از سایت های معتبر دریافت می کنند.  مدل های معتبر نشان می دهد که لینک ها روش خوبی برای تشخیص تخصص در موضوع خاصی هستند.

تمرکز زیاد بر لینک ها به این معنی است که افزایش محبوبیت لینک ها امری مهم برای کسب کشش، توجه و افزایش ترافیک در موتورهای جستجو است. در سئو، ساختن لینک یکی از مهم ترین کارها برای بهبود رتبه‌بندی است.

سیگنال های لینک (مورد استفاده موتورهای جستجو)

چگونه موتورهای جستجو ارزش لینک ها را تعیین می کنند؟ برای پاسخ به این سوال نیاز به بررسی عناصر لینک و ارزیابی این عناصر داریم. ما نمی توانیم همه معیارهایی که موتورهای جستجو استفاده می کنند را بفهمیم اما با تجزیه و تحلیل برنامه های کاربردی، تجربه و تست عملی می توانیم برخی مفروضات هوشمندانه را در واقعیت در نظر بگیرم. در زیر لیستی از عوامل قابل توجه آمده است که این ها و بسیاری دیگر از این سیگنال ها توسط سئوهای حرفه ای در هنگام تعیین ارزش لینک ها مورد استفاده قرار می گیرد:

  • محبوبیت عمومی: هرچه یک سایت محبوب و مهم باشد لینک های بیشتری به آن مراجعه می کنند. یک سایت مانند ویکیپدیا شامل هزاران سایت متفاوت است که به آن پیوند داده شده است که احتمالا به این معنی است که یک سایت مهم و محبوب است. برای کسب اعتماد و اعتبار در موتورهای جستجو، شما به لینک سایر افراد نیاز دارید.
  • محبوبیت محلی یا موضوعی: مفهوم محبوبیت محلی اولین بار توسط موتورجستجوی “teoma”  استفاده شد که بیان می کرد که لینک های درون سایت هایی با موضوع خاص بیش از لینک های موجود در سایت های بدون عنوان اهمیت دارد.
  • نوشته لنگر (Anchor text): یکی از مهم ترین سیگنال هایی که موتورهای جستجو از آن برای رتبه بندی استفاده می کنند Anchor Textاست. اگر چندین لینک به یک صفحه با کلمات کلیدی صحیح اشاره کنند، احتمالا صفحه‌ای رتبه بهتری را دارد که در آن Anchor Text باشد.
  • رتبه اعتماد: اینترنت دارای مقدار زیادی اسپم است. برخی این مقدار را 60% از صفحات وب تخمین زده‌اند. به منظور از بین بردن محتوای نامناسب، موتورهای جستجو از سیستم هایی جهت تعیین میزان اعتماد، که بر اساس گرافی از لینک‌ها است، استفاده می کنند. بدست آوردن لینک‌ها از دامنه های معتبر می تواند به افزایش قابل ملاحظه میزان این معیار کمک شایانی کند. وب سایت دانشگاه‌ها، مراکز دولتی و موسسات غیرانتفاعی نمونه هایی از حوزه های مورد اعتماد هستند.
  • پیوند محلی: لینک اسپم به این صورت هست که وب سایتی که به یک اسپم لینک می دهد خودش اسپم است و اغلب سایت های اسپم نیز به آن لینک می دهند. با مشاهده این لینک ها، موتورهای جستجو متوجه پیوند محلی در سایت شما می‌شوند. بنابراین به سایت هایی که میخواهید به آنها لینک دهید بیشتر توجه کنید و به سایت هایی لینک کنید که میخواهید آنها نیز به شما لینک دهند.
  • تازگی: لینک‌ها در گذشت زمان پوسیده می‌شوند. سایت‌هایی که محبوب می‌شوند بعد از مدتی از بین میروند و نمیتوانند لینک جدیدی بگیرند. بنابراین باید تلاش کنیم که در طول زمان لینک های جدید اضافه کنیم. موتورهای جستجو از سیگنالهای جدید جهت تعیین میزان محبوبیت و ارتباط استفاده می کنند.
  • به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی (Social sharing): در چند سال گذشته محتوای بسیار زیادی توسط  سرویس های اجتماعی مانند +Facebook , twitter, google به اشتراک گذاشته شده است. با وجود اینکه موتورهای جستجو رفتار اجتماعی دارند اما در اشتراک گذاری رفتار متفاوتی دارند. بحث زیادی بین افراد حرفه ای در خصوص اینکه دقیقا موتورهای جستجو چگونه سیگنالهای لینکهای اجتماعی در الگوریتمهایشان نمود پیدا میکند وجود دارد.

مبانی ساخت لینک :

ساخت لینک یک هنر است. اینکار تقریبا یکی از چالش برانگیز ترین بخش های شغل افرادی است که در زمینه سئو فعالیت دارند با این حال یکی از مهم ترین کارها برای موفقیت است. ساخت لینک نیازمند خلاقیت، سرعت و بودجه است. روشی که شما برای ساخت لینک انتخاب می کنید وابسته به وب‌سایت شما و شخصیت شماست. در مجموع سه نوع لینک وجود دارد:

  • طبیعی (Natural): لینک هایی که به طور طبیعی بوسیله سایت ها و صفحات ارائه می شوند که با هدف ایجاد پیوند بین محتوای شما یا شرکت شما می  باشد. این لینک ها نیازمند فعالیت خاصی از سئو نیستند و فقط به منظور ارزشمند کردن محتوا و ایجاد آگاهی درباره آن می باشد.
  • دستی (Manual): این لینک ها بطور مثال برای ارسال ایمیل به وبلاگ نویسان، ارسال سایت به دایرکتوری ها یا پرداخت هزینه یک لیست از اقلام ایجاد می شود. معمولا یک توضیح راجع به لینک ارائه می شود که هدف لینک چیست و چه ارزشی ایجاد می کند. مثلا پر کردن یک فرم ثبت نام برای برای یک دریافت جایزه .
  • خود ساخته (Self-created): صدها هزار وب سایت وجود دارد که به بازدیدکنندگان خود اجازه ایجاد لینک از طریق ایجاد نظر در وبلاگ یا ایجاد پروفایل کاربری را می دهند. این لینک ها کمترین ارزش را دارند ولی می توانند در کل برای برخی سایت ها موثر واقع شوند. بطور کلی موتورهای جستجو تمایل به کاستن از ارزش این لینک ها دارند و سایت هایی که این لینک ها را دنبال می کنند جریمه میکنند. امروزه اغلب این لینک ها اسپم در نظر گرفته می شوند.

نحوه ساخت لینک

به عنوان یک فعالیت بازاریابی، اولین قدم در هر کمپین ساخت لینک، هدف گذاری و تعیین استراتژی است. با وجود اینکه موتورهای جستجو بر اساس دقت و متریک های ریاضی به لینک ها وزن اختصاص می دهند ؛ برای برخی دسترسی به اطلاعات دشوار خواهد بود.

سئو از تعدادی سیگنال برای ایجاد مقیاسی جهت رتبه بندی میزان ارزش لینک ها استفاده می کند. این معیارها عبارتند از :

  • رتبه بندی بر اساس ارتباط کلمات جستجو شده: یکی از بهترین راه ها برای تشخیص میزان ارزشی که موتور جستجو به یک صفحه میدهد، جستجوی کلمات کلیدی یا عباراتی است که هدف آن صفحه است ( مخصوصا کلماتی که در عنوان و تیترها ذکر شده است ).
  • لینک های حریف: با بررسی لینک های ورودی وب سایتی که رتبه خوبی در خصوص عبارات کلیدی مورد نظر شما دارد، می توانید اطلاعات ارزشمندی درباره لینک هایی که به شما برای کسب رتبه خوب کمک میکنند دست پیدا کنید.
  • تعداد لینک در صفحه: ارزش یک لینک، با حضور لینک های دیگر در آن صفحه بالاتر می رود اما اگر صفحه ما با صفحه ای که لینک کم اما مرتبط داشته باشد بهتر از این هست که با صفحه ای لینک باشد که به تعداد زیادی صفحه با موضوعات مختلف لینک دارد.
  • میزان ترافیک مراجعه به سایت: ساخت لینک  نباید صرفا برای موتورهای جستجو باشد. لینک هایی که مقدار زیادی ترافیک را ارسال می کنند نه تنها تمایل زیادی برای داشتن رتبه بهتر در موتورهای جستجو دارند بلکه بازدیدکنندگان مهم و هدفمند را برای سایت شما به ارمغان می آورند. این چیزی است که میتوانید بر اساس آن تعداد بازدیدهای سایت خود را با استفاده از تجزیه و تحلیل برآورد کنید.

پنج نمونه استراتژی ساخت لینک

ساخت لینکی نیازمند زمان، تمرین و تجربه است. شما با استفاده از آنالیزهایی که بر روی وب سایت خود انجام میدهید  میتوانید میزان موفقیت خود را تشخیص دهید. موفقیت زمانی حاصل می شود که که میزان جستجوی وب سایت شما افزایش یافته باشد، رتبه بهتری کسب کرده باشید و ترافیک مراجعه به لینک های شما بیشتر شده باشد.

  • مشتریتان را به خودتان پیوند دهید: اگر شریکی دارید که دائما با هم کار میکنید یا مشتریان وفاداری دارید که برند شما علاقه مند هستند میتوانید با ارسال نماد همکاری یا آیکون های گرافیکی که به سایت شما لینک می دهد، گروه مشتریان را افزایش داده و درآمد کسب کنید.
  • ایجاد وبلاگ برای شرکت: وبلاگی ایجاد کنید که یک منبع ارزشمند، آموزنده و سرگرم کننده باشد. محتوا و استراتژی ساخت لینک به اندازه ای محبوب و ارزشمند است که یکی از معدود پیشنهاداتی است که از طرف مهندسان گوگل مطرح می شود. وبلاگ ها توانایی منحصربفردی در به اشتراک گذاری مطالب جدید دارند.
  • محتوایی ایجاد کنید که تاثیر گذار باشد: محتوایی که موجب شود کاربر آن را به اشتراک گذارد و لینک طبیعی ایجاد کند. در سئو ما به آن “LINKBAIT”  می گوییم. جنبه های مختلفی مثل مفید بودن، انتشار اطلاعات و طنز موجب انتشار ویروسی می شود. بطوری که کاربر پس از مشاهده آن سریعا تصمیم بگیرد آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. این چنین محتوای با کیفیتی برای ایجاد اعتماد، اعتبار و رتبه بندی ارزشمند است.
  • مورد توجه باشید: جلب توجه مطبوعات، وبلاگ نویسان و رسانه های خبری یک راه موثر و خوب برای  بدست آوردن لینک است.

فعالیت های ساخت لینک وابستگی زیادی به نوع فعالیت سایت شما دارد. برای سایت های کوچکتر، ساخت لینک دستی شامل دایرکتوری ها و درخواست ها بخشی از فعالیت هایی است که باید انجام شود. برای سایت های بزرگتر، اینگونه روش ها کاربردی ندارد و راه حل های مقیاس پذیر مورد نیاز است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *